onsdag 4 januari 2017

Nytt år, nya möjligheter

Jag har bestämt mig för att skippa nyårslöften iår.
Jag brukar vara så kass på att hålla dom ändå..

Men däremot så har jag satt upp några små mål för detta år, mål som jag ska sikta emot och försöka mig på att uppnå men som inte är löften jag kan bryta. Mål kan ju också förändras med tiden men detta är vad jag känner just i detta nu.

1. Skära ner på sockret
.
Jag har haft ett enormt sockersug/beroende som jag kämpar för att någorlunda bli av med.
Jag vill inte måsta ge upp allt helt och hållet men i alla fall komma ner på en måttlig nivå.
Så nu kör jag på att försöka att inte baka en massa kakor samt äta godis endast på lördagar och bara om jag är suuuuupersugen och inte kan äta något annat istället, typ som frukt.

2. Börja med yoga igen.
Jag skulle ju göra det från och med 1a januari men... jaaaa... det får bli från och med idag. Eller imorn. Jag vill så gärna, men får inte arslet ur vagnen helt enkelt och drar fram mattan och sätter igång. Min stackars kropp skulle nog må bra av att komma igång med det igen.

3. Promenera mera.
Jag måste försöka komma mig ut på promenad åtminstone en par gånger i veckan, varje dag helst men det känns lite som om det kanske inte är möjligt.. Men i alla fall några gånger i veckan skulle jag ju inte må dåligt av.. Men det blir nog sen när dagis börjat igen för jag får inte riktigt till det där med promenader när jag båda grabbarna hemma, det går antingen väldigt långsamt eller så blir det en väldigt kort promenad, alternativt slutar med att jag måste släpa på båda på vägen hem.

4. Leva mer i nuet.
Jag sitter mycket och funderar på framtiden, har svårt att koppla bort jobbet och blir lätt fast i mina tankar. Eller i telefonen. Jag ska verkligen försöka släppa den mera när jag är hemma, den är inte livsviktig, vill folk ha tag i mig så vet dom att dom kan ringa, då hör jag ju den (oftast i alla fall).
Mer tid för umgänge med pojkarna, idag har vi haft gott om den varan, dock var det först på eftermiddagen när vi satte oss på golvet och byggde med Duplo som vi för första gången var överens på typ hela dagen...

5. Få mer koll på min ekonomi
Jag erkänner, trots mitt goda mattehuvud så är jag nog kass på ekonomi.
Så nu har jag börjat göra upp en budget som jag ska försöka hålla mig inom, sparar alla kvitton och försöker undvika "onödig" konsumtion.
Det är knepigt det där med pengar och det känns verkligen som ett stressmoment för mig emellanåt, jag avskyr att måsta hålla på med pengar egentligen. Men i år ska jag fasen få ordning på det.
Sen när man inte har någon fast inkomst så är det ju svårt att veta hur det kommer se ut från månad till månad... Men jag får göra så gott det går. Ska se över alla utgifter så jag vet vad som egentligen inte behövs.. Många bäckar små liksom.

6. Rensa ur
Jag har börjat med det redan, allt sånt som fortfarande är nerpackat, det ska väck. För det kommer knappast packas upp om det inte blivit uppackat sen vi flyttade in här 2013. Är liksom 4 år sedan snart (HAR VI BOTT HÄR I 4 ÅR!???!). så det kan lika gärna åka till tippen eller Emmaus eller något.

Dessa är alltså mina mål, sen får vi se vad som händer, ska försöka komma ihåg att göra en uppdatering mot mitten på året då det kanske har kommit igång lite mer, som ett litet delmål..


Har ni gjort upp något mål för 2017 ännu?

Inga kommentarer: