söndag 30 mars 2014

Rutiner

"Det är så himla viktigt med rutiner när man har barn."
Det är något jag får höra HELA tiden känner jag.
Och visst, det stämmer ju, rutiner är bra att ha. Men inte bara för att man har barn.
Alla mår bra av rutiner.
Det känner jag själv, jag mår ju 100 gånger bättre om jag har rutiner i vardagen än om jag tar allting bara som det kommer.
Så det är inte bara barn som behöver rutin. Det är vi vuxna också.

Nu ha vi just börjat komma in i våra rutiner här hemma, det är lite av en omställning när man plötsligt har två barn att ta hand om, även om man varit förberedd på det så blir det ändå en förändring för hela familjen.
Men sakta och säkert börjar det gå åt rätt håll!
Nu börjar ju lille Otto sova längre pass på nätterna, vilket är skönt för mig då jag får lite längre sammanhängande sömn. Inatt trodde jag han hade sovit 6,5 h men sen insåg jag att vi hade bytt till sommartid så det va "bara" 5,5 h i alla fall. Men det är bättre än att vakna en gång i timmen i alla fall!

Sen sover han 2 långa pass dagtid, ett på förmiddagen och ett på eftermiddagen. Det är dom tiderna jag borde ta tillvara och vila själv, men det är inte så enkelt när man harn storebrorsan hemma också och han inte sover på dagen.
Så då får man hitta på annat, till exempel städa och tvätta bilen (det gjorde vi igår) eller sköta tvätten och disken. Eller bara busa lite.

Sen har vi två fasta mattider (försöker hålla dom även när storebror inte är hemma, för min egen skull) och det är lunch vid 11-11.30 och middag mellan 17-18. Frukosten blir när vi stiger upp (oftast mellan 07-08.30) och kvällsmaten blir runt 20-20.30 på kvällen. Och sen fikar oftast vid 14-tiden.

Så lite rutiner har vi ju åtminstone. Och det är väl bra det!

Nu börjar den här veckan kännas som om den är till ände,den har varit VÄLDIGT påfrestande då Elliott visat sin 3-årstrots REJÄLT.
Men nu börjar det lugna sig (pepparpeppar) så förhoppningsvis är det lite lugnare nästa vecka.

Nu ska vi packa oss i bilen och dra till Haga och sen är vi bjudna till Stålsby på fika!

Ha en trevlig söndag allihop! ♡

Inga kommentarer: